Showtime!

Gabba the Hutt agymenései mindenféle témában

Hyppolit, a lakáj 2/1

2023. november 22. 09:02 - Gabba

Az ígéret szép szó, ha megtartják, úgy jó – tartja a régi mondás, és ehhez tartja magát a blogger is. Tavasszal a Csortos és Gózon posztok alatt szó került arról, hogy a 30-as évek jelentős színművészei közül még egy Gyuláról, az általam non plus ultrának tartott Kabos Gyuláról is lesz külön poszt. Lesz hát, persze, de előtte még górcső alá vesszük a magyar hangosfilm korszak második darabját. Az első próbálkozás, A kék bálvány (amit 1931. szept. 25-én mutattak be a mozik) nem igazán aratott sikert (nekem sem tetszik, már ha ez érdekel valakit), ám a november 27-én debütált Hyppolit, a lakáj mindent elsöprő sikerrel robbant be a magyar mozgókép történelmébe, és ragyog azóta is a délibábos magyar róna felett. (Népieschen: fölött.)

Szóval idén 92 éves az a mozi, ami Kabos Gyulát országosan ismertté tette és ami azóta is megkerülhetetlen, ha a magyar filmművészetről beszélünk. A létezett szocializmus idején a 30-as évek filmjei és zenéi természetesen teljes tiltás alatt voltak, ám a hanyatló Kádár-korszak idején ez lassacskán megváltozott. Első példa volt a Karády Katalin által énekelt dalok lemezkiadása 1979-ben, amire a szüleim azonmód lecsaptak és ez lett a család vinyl gyűjteményének első darabja. Majd a 80-as évektől fel-feltűnt a Magyar Televízió kínálatában egy-egy harmincas években készült film, ezek közül az egyik első a Hyppolit volt. Számomra ez volt az első mozi, amit abból a korszakból láttam, és amivel egyből szerelembe estem. Kabos Gyulával teljesen egy hullámhosszon éreztem és érzem magam: félszeg vagyok, mint az általa megformált karakterek többsége, hadarok, dadogok, de a viccet, a rejtett humort és a szójátékokat, aminek mestere volt, nagyon bírom. Bővebbet majd a róla szóló posztban.

A Hyppolit sikere a rendező Székely Istváné mellett a teljes stáb pályáját sínre tette. A színészekét (Kabos és Csortos mellett Jávor Pál és Gózon Gyula is a korszak keresett művésze lett), az operatőrét (Eiben István a glamúrstílus első számú hazai mesterévé vált), a rendezőasszisztens-vágóét (Benedek László Hollywoodig jutott, ahol rendezőként Székelynél nagyobb sikereket aratott) és a zeneszerzőét (Eisemann Mihály). A Köszönöm, hogy imádott c. örökzöld ebben a filmben hangzik el először, és valószínűleg a dal sikere ihlette a korszak egy pár évvel későbbi vígjátékának a címét is, szintén Kabossal a főszerepben, ez volt a Köszönöm, hogy elgázolt.) A forgatókönyvből a rendszerváltás idején hatalmas sikerű színdarabot rendezett Verebes István a Játékszínben, a fő szerepekben Szacsvay Lászlóval, Benedek Miklóssal, Molnár Piroskával és Bajor Imrével, amit volt szerencsém látni, naná! Na és akkor ennyi prológ után lássunk végre neki a film hogyvoltjának, két részre bontva.

hyppolit00.jpg

 

ukran_zaszlo_kicsi.jpg

 

 

 

Antagonisztikus vitával indítunk, a benzinhajtású és a ló vontatta járművek vezetőinek összeszólalkozásával: büdös gőzöket fújtató csotrogányok versus lócitromot potyogtató kocsik sofőrjei szidják egymást. Hasonló a téma Schneider Mátyás szállítmányozó vállalkozó és Terka lánya között is: Terka a haladást képviselő autómobilok, míg atyja a jól bevált lóvontatás mellett érvel. Ott van például Hannibál, aki lovas hadseregével egészen Moszkváig vonult, érvel Schneider úr, de lánya felvilágosítja: Az Napóleon volt! Na, de az se ment táxin!, tromfol az atya.

hyppolit01.jpg

Belép Benedek úr, aki valami 100 pengős eltérést talált az egyik elszámolásban, de a könyvelőként működő Terkát nem ez érdekli. Sokkal nagyobb problémának tartja, hogy a snájdig Benedek ma nem borotválkozott és megint csak valami egyszerű kezeslábasban jelent meg. Az öreg Schneider nem érti, mi a gond ezzel, de a béke érdekében hamiskás mosollyal utasítja Benedeket, hogy másnap díszmagyarba öltözve jöjjön dolgozni és ha van neki, akkor sarkantyút is kössön. (Érdekesség: Jávor Pál szinte az összes vele készült filmben a róla elnevezett keskeny bajusszal játszott, ez a szerepe talán az egyetlen kivétel.)

hyppolit02.jpg

Megszólal a telefon, Schneider mindent tudó arccal mondja Terkának: „Ismerem ezt a csengést, az anyád. Azanyád!” Felveszi a kagylót, szervusz mama, köszönti hitvesét, aki azonban nem vele, hanem Terkával kíván értekezni.

hyppolit04.jpg

Ugyanis udvarlója, a snájdig Makáts úr már fél órája várja otthon a kisasszonyt. Dolgom van, nem tudok még hazamenni, rázza le Terka a mamát, aki a keserű üzenetet természetesen nem adhatja át szó szerint, és csak annyit közöl Makáts-csal, hogy a leánya szívélyes üdvözletét küldi.

hyppolit05.jpg

 

A randevú, azaz a megbeszélt teniszparti elmaradása miatt Schneider is elégedetlen, hiszen Makáts nagybátyja a fő-fő góré a budapesti szemétszállításban, és ha ez a biznisz a Schneider céghez kerülne, akkor Terka lenne a leggazdagabb lány Pesten. Én nem hiszek ebben az egész koncesszióban, de ha neked ez annyira fontos, menj vele te teniszezni!, replikál Terka, mire apja: Tenisz?! Hát az is sport? Jöjjön velem alsózni, tönkreverem!

hyppolit06.jpg

És váltás után látjuk is, amint Schneider úr és barátai vidám kártyapartival múlatják az időt egy hangulatos óbudai kocsma kerthelyiségében. Már ugyancsak emelkedett a hangulat, amikor megjelenik az asztalnál Tóbiás, Schneider kocsisa és közli, hogy este 7 óra van, indulni kell haza, mert mit fog szólni a nagyságos asszony. Schneider persze egy darabig erősködik, hogy majd akkor megy haza, amikor akar, de pár perccel később úgy dönt, most már ő akar hazamenni, és némileg akadozó nyelvvel búcsút vesz a baráti asztaltársaságtól. Egy dal eléneklésére azonban természetesen még marad idő, így a társaság rázendít, hogyaszondja:

„Jaj de jó a serital, míg az ajkon zeng a dal
Jaj de jó a borital, hogyha nincsen zivatar…”

hyppolit07.jpg

 

A high society felé törekvés jegyében Schneiderné a lakásán fogad egy állásközvetítőt, aki lebeszéli a nasasszonyt a komornáról, hiszen manapság mindenki inast tart. Ő tud is egyet, aki 27 évig szolgált egy grófi házban.

hyppolit08.jpg

Gyorsan meg is egyeznek, épp időben, mert érkezik a ház ura és indignáltan megjegyzi, hogy már este 7 és még mindig nincs megterítve. Majd diszkréten arról érdeklődik Julcsától, a cselédtől, hogy mi lesz a vacsora. Hideg libasült, jön a válasz, Schneider azt kéri, a sülthöz Julcsa szervírozzon neki pár fiatal hagymát. Lehet közte pár idősebb is, teszi hozzá megengedően.

hyppolit09.jpg

Táxi érkezik a ház elé, amiből hoch elegáns úriember száll ki, az eléje siető Tóbiással közli, hogy jelentse be őt Schneider úrnál, elég, ha csak annyit mond: Hyppolit.

hyppolit10.jpg

Tóbiás egyszerű lélek, nem mond ellent, bemegy az ebédlőbe, ahol Schneiderné éppen azt fejtegeti az urának, hogy nem tűri az asztalnál a hagymát. Naná, majd ibolyával vagy kö-körcsinnel fogom enni ezentúl a libasültet!, tiltakozik enyhe dadogással Schneider. Majd mindketten várakozásteljesen néznek Tóbiásra, aki egyik lábáról a másikra állva csak annyit bír kinyögni: Hippodrom. Schneider persze nem ért semmit (ebben hasonlít Tóbiásra), de b. neje a segítségére siet: Talán Hyppolit?, mondja Tóbiásnak, mire a kocsis: Úgy is lehet mondani, de annak nincs semmi értelme.

hyppolit11.jpg 

Schneiderné felfedi a titkot: felvett egy inast, aki 27 évig szolgált egy grófi háznál. Hát itt nem fog, mert úgy kirúgom…, pattog Schneider úr, ám ekkor belép a kifogástalan öltözetű Hyppolit és Schneider úgy dönt, inkább ő is felveszi a zakóját, mert egy ilyen előkelő személyzetet talán mégsem kellene ingujjban fogadnia.

hyppolit12.jpg

Hyppolit a bemutatkozás után azonnal átveszi a kezdeményezést, és monoklit téve a szemére a napirend iránt érdeklődik és jegyzetel. (Ehelyt idézhetjük a korszak nagyszerű drámaíróját, Molnár Ferencet, aki ezt írja Az ördög c. darabjában: A feleség egyébként is olyan, mint a monokli. Elegáns viselet, de nélküle jobban lát az ember.) Mikorra parancsolja az úr a fürdőt, milyen diétát tart a nagyságos asszony, ez utóbbi esetében természetesen ő maga fog a legszigorúbban őrködni afelett, hogy saláta, alma és egy szelet pirítóson (vaj nélkül!) kívül a nagysága mást ne fogyasszon. Vaj nélkül?, panaszkodik Schneiderné, aki eddig semmiféle fogyókúrára nem gondolt, ura viszont kárörvendően kuncog: Nagyon helyes, úgy kell neki! De az inas nem áll le: természetesen ki kell cseréltetni a bútorokat és fel kell emelni a személyzet létszámát. Schneiderék kissé riadtan pislognak egymásra.

hyppolit13.jpg

 

Schneider persze kissé még riadtabb, mint a neje, mert pár nappal később a nasasszony már elragadtatással dicséri szembe Hyppolitot az ízléses új bútorok és a személyzet kiképzése miatt. Ám a változásokat a hazatérő Schneider úr először kissé értetlenül, majd egyre erősebb indignáltsággal fogadja. A megszokott ruhafogas helyén festmény lóg, és a fehérkesztyűs másodkomornyik, meg a kissé butuska komorna is csak ront a helyzeten. Ám amikor estélyibe öltözött felesége felszólítja, hogy öltözzön át szmokingba, mert hamarosan szervírozzák a szupét, kiborul nála a bili. „Még hogy én a saját marhapörköltöm tiszteletére szmokingot vegyek fel?! Soha!”

hyppolit14.jpg

Na és mit gondolunk, melyik akarat győz? A választ szavak nélkül kapjuk meg, mert a következő jelenetben Schneider úr már a merev szmokinggallért igyekszik felerősíteni, ami nem nagyon megy neki, ezért az inggombot dühösen földhözvágja és az eltörik. Ám így sem menekül meg az átöltözés kínjától, ugyanis a belépő Hyppolit megértő mosollyal egy új gombot nyújt át neki csinos dobozkában. Schneider nem boldog.

hyppolit15.jpg

Eközben a szalonban Makáts úr igyekszik szóhoz jutni, hogy érzelmeiről valljon Terkának, de a lány hangos zongorajátékkal nyomja el a nem igazán kedvelt udvarló hangját. Majd dalba kezd, hátha abból jobban ért Makáts (ez amúgy a ’30-as évek filmslágerei közül talán a legismertebb, mind a mai napig):

„Köszönöm, hogy imádott, hogy reám így vigyázott,
De ne küldjön virágot nekem.

Köszönöm, hogy becézett, de egy kissé elkésett,
Mert titokban másé lett szívem…”

hyppolit16.jpg

 

A mama, pardon, Schneiderné nagyságos asszony azonban igencsak támogatója Makátsnak, és titokban utasítja Hyppolitot, hogy ha Benedek üzletvezető (a másik udvarló) jönne látogatóba, akkor dobja ki. A lakáj öles léptekkel indul teljesíteni a megbízatást, de amikor a fiatalemberhez lép, kiesik a monokli a szeméből. Benedek ugyanis előző gazdája, a gróf fiának legjobb barátja, ráadásul nem egyszerű sofőr vagy üzletágvezető, amint Schneiderék hiszik róla, hanem mérnök! Inzsenyér! Benedek számít Hyppolit diszkréciójára, hogy nem fogja lebuktatni, a lakáj mosolyogva bólint és hozzáteszi, hogy Terka kisasszony valóban nagyon csinos. Végszóra belép Terka, és félrevonul a télikertbe Benedekkel, hogy átnézzenek valami üzleti papírokat.

hyppolit17.jpg

A kisasszony társaságának hiányában a jó Makáts a szülőket Mórickás viccekkel igyekszik szórakoztatni, nem túl nagy sikerrel. (Ezen annak idején amúgy meglepődtem, mert azt hittem, Mórickás viccek csak az én gyerekkoromtól kezdve voltak.)

hyppolit18.jpg

Eközben Benedek valami költöztetési projektet beszél meg Terkával, az egyik bútordarab egy XV. Lajos korabeli széles ágy, de még mielőtt mélyebbre merülnének a témában, Terka kéri, hogy másnap délelőtt folytassák a megbeszélést, a viszontlátásra. Terka átmegy a nappaliba, ahol Hyppolit éppen bejelenti, hogy a vacsora tálalva van, Schneider úr némi zavart tétovázás után karját nyújtja hitvesének, míg Makáts Terkának, és a kicsiny társaság átvonul az ebédlőbe, hogy elköltse a szupét.

Másnap folytatódnak a nehézségek: a fogyókúra jegyében a csinos tornásznő kemény gyakorlatsoron hajszolja végig Schneidernét, aminek a végén szétdobált papírfecniket kell felszednie, nyújtott térddel! Amíg a tornatanár elvonul átöltözni, addig az úrnő nagyszerű cselt eszel ki: a sarokban heverő porszívó segítéségével szépen felszippantja a cetliket, amiket aztán csak könnyedén ki lehet szedegetni a porzsákból (nyújtott térddel természetesen).

hyppolit19.jpg

 

Schneider úrra is rájár a rúd (ezt mondjátok el ötször gyorsan egymás után): a nasasszony kívánságára ugyanis Hyppolit megszabadítja pompás bajuszától. Majd a reggeli következik, Hyppolit mindenféle evőeszközöket adogat a ház urának kezébe, aki persze a felét sem ismeri, majd zavarát leplezendő megkérdezi a lakájt:

- Az mi az a vörös?
- Lazac.
- Érdekes, egy hónappal ezelőtt ez nálunk még cékla volt!

 (Családunkban ez szintén bevett szólás lett természetesen, amikor néhanap lazac kerül az asztalra.)

hyppolit20.jpg

Schneiderné ugyan csak egy darab almát ehetne reggelire, de együttérző férjura rábeszéli, hogy falatozzon mást is nyugodtan, van itt az asztalon például kitűnő lazac is. Ám ekkor belép Hyppolit az obligát almával, a lakáj zord tekintete elől Schneiderné inkább kimenekül a hallba, ahol Benedek úr várakozik. Akit Terka kisasszony kéretett ide üzleti megbeszélésre, ám a jó édes anyja letagadja mondván, hogy a leányzó a János-hegyre rándult ki Makáts úrral, akivel hamarosan ugye… Benedek indignáltan felpattan és kivonul a házból, és az arra járó Schneiderrel közli, hogy kilép a cégtől. Szóval végre sikerült elmarnod ezt a derék fiút a háztól, mondja Schneider a feleségének, majd mit fogsz kapni ezért Terkától!

hyppolit21.jpg

A ház ura visszamegy az ebédlőbe, ahol Hyppolit az esti programja felől érdeklődik: Miért, hát paprikás csirke lesz, nem?, kérdez vissza Schneider. Majd kiderül, hogy a lakáj a művészetek iránti érdeklődéséről érdeklődik, Mi az, mi az?, értetlenkedik Mátyás úr. Merthogy idősebb korban az úriemberek különös figyelmet tanúsítanak a művészetek és a kellemes művésznők iránt, magyarázza a lakáj. Mi az, mi az?. Schneider még mindig nincs igazán képben. Szabad akkor a kis hölgy nevét?, kérdezi Hyppolit, erre Schneider: Mi? Mi? – Tehát Mimi, kis tüzes, vörös, ismerem, tavaly Rapaport báró úr barátnője volt, bólint a mindent tudó Hyppolit. Mindjárt fel is hívom, a száma 435-15, nyúl a telefonért. De Schneider gyorsan lebeszéli, ebben az erkölcsös házban nem szoktak könnyű kis nőcskéknek telefonálgatni. A lakáj távozik, Schneider huncut mosollyal felveszi a kagylót és a központtól kéri kapcsolni a 435-15-öt…

 

Folytatás errefelé.

hyppolit22.jpg

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gabbahutt.blog.hu/api/trackback/id/tr8618262311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

W.Jack. 2023.11.22. 10:35:09

Jól éreztem, hogy eljött az évnek az a része, amikor kell jönnöm olvasni :) A kötelező olvasmányomat félredobva hamar-gyorsan el is olvastam az első részt. Igencsak kedvemre való a téma és a poszt is.
A héten le is ültetem a gyerekeket, hogy söpörjünk félre mindenféle OKTV-t és nézzük meg közösen a filmet :)
Schneider úrra is rájár a rúd... Sikerült kimondani ötször, pedig nehezítésképpen nyújtott térddel történt :D

Gabba 2023.11.22. 17:46:59

@W.Jack.: te sosem rettentél vissza a nehézségektől!

Neoprimitív 2023.11.22. 18:35:37

Ezt a feleség - monokli hasonlatot nem ismertem, köszi! (Nekem csak Shaw aforizmája volt meg, hogy a házasság szövetség olyan bajok elkerülésére, amelyek egyedül nincsenek.)
Biztos, hogy a Hyppolit csak a 80-as évektől került vissza az aczéli tűrt kategóriába? Nekem fiatalabb koromból rémlik, de lehet, hogy tévedek.

Gabba 2023.11.22. 19:14:28

@Neoprimitív: semmi sem biztos, lehet, hogy már a 70-es évek végétől is...

azt viszont tudom, hogy ha a MTV véletlenül műsorra tűzött egy Kabos filmet (vagy másik nagy kedvencemet, Louis de Funest), akkor inkább nem mentem el se bulizni, se sörözni, de meccsre, hanem otthon maradtam a tévé előtt

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.11.23. 21:55:06

Pár hete szerettem volna a filmet megmutatni diákoknak, de ámultan láttam, hogy sehol nem találok belőle szabad példányt. A Filmintézet honlapján előfizetéssel megtekinthető, de elég furcsa, ha ezt a kilencven éves magyar műkincset nem nézheti meg bárki bármikor. Még a szerzői jog szokásos kolonca sem lehet akadály, a film a koránál fogva kiesik a védettek köréből.

Gabba 2023.11.25. 05:37:49

@Androsz: igen, sorra törlik az ingyenes eléréseket az "illetékesek", az okát én sem látom...

Terézágyú 2023.11.28. 11:46:57

" de a viccet, a rejtett humort és a szójátékokat, aminek mestere volt, nagyon bírom."

Ennyi hogyvoltot elolvasva tőled ez egy meglepő kijelentés - sőt mi több, egy világ dőlt össze bennem....

Terézágyú 2023.11.28. 12:04:56

"A létezett szocializmus idején a 30-as évek filmjei és zenéi természetesen teljes tiltás alatt voltak"

Nono... azért ez így elég sommás... nyilván Rákosi alatt talán igen.
De amikor enyhült a légkör:
"A Filmhíradó tudósítása 1956 októberében a magyar hangosfilm születésének 25. évfordulóján tartott díszelőadásról, ahol a Hyppolit, a lakájt vetítették. A Vörös Csillag moziban rendezett eseményen a magyar filmtörténet olyan fontos alakjai láthatók" stb.

"1956 decemberében számos magyarországi moziban vetítették a rosszemlékű „Horthy-fasizmus”
ikonikus filmvígjátékát, a második magyar hangosfilmet, a Hyppolit a lakájt. ... Szigethy Gábor színháztörténész, rendező így eleveníti fel a
gyerekkori emléket: „emlékezetem szerint abban az időben számtalan budapesti moziban hónapokig játszották a filmet."

Gabba 2023.11.28. 17:47:30

@Terézágyú: "egy világ dőlt össze bennem...."

oké, te több száz poszt óta olvasol engem, de gondolni kell az újszülöttekre is, akik csak mostanában tévedtek ide! :)

köszi az '56-os idézeteket, de mélységes tisztelettel: az, hogy '56 decemberétől ismét játszották a Hyppolitot a mozikban pár hétig, számomra csak azt jelenti, hogy a kiépülő Kádár rendszer próbált megerősödni, népszerűséget szerezni - aztán 1958-ban kivégezték Nagy Imrét és a többi mártírt és jött a több évtizedes elhallgatás és elhallgattatás.

nem néztem utána, hogy a magyar tévében pontosan mikor kezdtek 30-as évekbeli filmeket sugározni, de arra emlékszem, hogy Karádyról, Gózonról, Kabosról a szüleimtől hallottam először, illetve a 80-as évek elejétől gimisként a rendszeresen hallgatott Szabad Európából.

Terézágyú 2023.11.29. 15:31:44

@Gabba:
"az, hogy '56 decemberétől ismét játszották a Hyppolitot a mozikban pár hétig, számomra csak azt jelenti,"

Miért meddig kéne játszani a mozikban egy 25 éves filmet...?

"nem néztem utána, hogy a magyar tévében pontosan mikor kezdtek 30-as évekbeli filmeket sugározni"

az a baj, hogy senki nem néz utána, és mindenki (még az úgynevezett szakmunkák is) ilyen lózungokkal jön, hogy a "hetvenes években" játszották "ugyan", de azért "letiltották", s "majd csak a nyolcvanas években" kezdték újra játszani...
Nem beszélve arról, hogy a korabeli/friss magyar filmeket se nagyon nyomatták annak idején. Nem volt divat, hogy leadják, aztán gyorsan meg is ismétlik stb. egyszerűen a televíziós struktúra miatt sem (egy csatorna volt, az se adott 24 órában stb.)

"de arra emlékszem, hogy Karádyról, Gózonról, Kabosról a szüleimtől hallottam először, illetve a 80-as évek elejétől gimisként a rendszeresen hallgatott Szabad Európából."

Ó istenem, ez is mekkora lózung, már ne is haragudj... :(
Én sosem hallgattam a szabadeurópát de biztos vagyok benne, hogy már a hetvenes években is tudtam ki az a Kabos... nyilván már láttam a tévében.

Gabba 2023.11.29. 17:26:08

@Terézágyú: nem tudom, hogy reggel csalánra pisiltél-e vagy csak simán rugdalózni támadt kedved...

nem szeretek szövegértelmezési polémiákba belemenni, mert szerintem egyértelműen szoktam fogalmazni, ha ennek ellenére valaki félreérti vagy félre akarja érteni, amit írok, tegye csak, ha nincs jobb dolga, általában nem foglalkozom vele. esetedben most kivételt teszek, mert bánt a dolog.

Hyppolit a mozikban 56.dec.: nyilván nem az a lényeg, hogy hány hétig játszották, hanem maga a tény, hogy ismét műsorra tűzték arra utal, amit írtam is: a kiépülő Kádár rendszer próbált megerősödni, népszerűséget szerezni - aztán 1958-ban kivégezték Nagy Imrét és a többi mártírt és jött a több évtizedes elhallgatás és elhallgattatás. --- ezen mit lehet félreérteni?

felrovod, hogy nem néztem utána, mikor kezdték az MTV-ben sugározni a 30-as évek filmjeit. ez talán azért van, mert nem vagyok sem kultúrtörténész, sem filmes szakértő. az emlékeimre hagyatkoztam, mert bár a 70-es évek közepétől volt otthon tévénk és én lelkesen böngésztem minden héten a műsorújságot, nem láttam ilyen filmeket a programban.

de a kritikád miatt turkáltam kicsit a neten, és találtam egy írást Kabos Gyuláról
(www.restancia.hu/arc/banos-kabosgyula.html), amiben ez olvasható:

"...megnyílik a legendás Filmmúzeum a hetvenes évek elején, a Múzeum krt. végén. Itt kezdik vetíteni a "Hyppolit, a lakáj"-t ismét. Kígyózó sorok reagálnak a vetítésre... A siker megint szemet szúr: árt a mai magyar filmgyártásnak - mondják, véget kell ennek vetni. Így is történik. Kabos és a többiek visszabújnak a filmarchívum tekercseibe.... Aztán a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején a Magyar Televízió Kabos Gyula-sorozatot rendez, és sok film ötvenéves Csipkerózsika-álmából ébred fel, és talál régi-új közönségére...."

a posztban azt írtam, hogy a hanyatló Kádár korszakban kerülnek / kerülhetnek elő ismét a 30-as évek filmjei, zenéi - tehát az a mondatom teljesen adekvát a fenti idézettel.

és még egy dolog: igaz, hogy csak egy tévécsatorna volt, de a 70-es évek közepétől már rendszeresen sugároztak műsort a 2. csatornán is - helye tehát éppen lehetett volna a régi filmeknek.
süti beállítások módosítása