Showtime!

Gabba the Hutt agymenései mindenféle témában

Gózon Gyula

2023. április 12. 04:19 - Gabba

Az 1930-as évek magyar filmművészetének újabb alakját vesszük szemügyre, Csortos után egy másik Gyulát, Gózont. Aki az esztergomi illetőségű Grosszmann Simon és Binéter Emília negyedik gyermekeként született 1885. április 19-én. (Összesen hatan voltak testvérek, három fiú és három lány.). Hivatalosan a felvidéki Érsekújváron (ma Nové Zámky), de az igazság az, hogy várandós édesanyja a szüleihez utazás közben Párkány és Érsekújvár között a vasúti kocsiban hozta világra gyermekét. Kalandos érkezés ebbe a földi világba, kétségtelen.

gozon01_1.jpg

ukran_zaszlo_kicsi.jpg

 

 

 

A nehézségek később is folytatódtak, merthogy sem szülei, sem reáliskolai tanítója nem támogatták, pontosabban pofonokkal ellenezték, hogy a kis Gyula színész legyen. Ahogy Gózon emlékezett: „Nagy tanító úr igyekezett kipofozni belőlem a színészetet. Minden óra előtt végigkérdezte az osztályt, hogy ki mi akar lenni. Engem mindig utoljára hagyott. „Hát te mi leszel?" - adta fel a kérdést nekem. – „Színész!" - feleltem, és az arcomat odatartottam a tenyere alá. Mert ilyenkor kijárt a pofon. Két éven át minden óra előtt megkérdezte Nagy tanár úr, hogy mi akarok lenni, én meg rendíthetetlenül azt feleltem: színész. Ő pedig pontosan kiutalta erre a pofont.”

 

A gyötretések ellenére Gózon mégis elérte célját, nem kis részben Rózsa S. Lajos operaénekesnek köszönhetően, aki közbenjárt a Rákosi Szidit jól ismerő Solymosi Eleknél, és így került a fiatalember a színésznő magán színiiskolájába. Rózsa ingyen reggelit is intézett az ifjú Gózonnak az EMKE kávéházban, ez a főétkezés egy csésze kávéból, két tojásból, és két-három vajas zsemléből állt.

gozon01.jpg

Másodéves korában, az 1903-ban futó Paul Lincke-operett, a Lüszisztraté egyik előadásakor beugrott a zenekari nyitány alatt rosszullétre panaszkodó Torma Zsigmond helyére. A sikeres tenorszerepes beugrás ellenére Gózon mégsem kapott fővárosi állást, így került először a Délvidéki Színházhoz, majd 1906 őszén Nagyváradra. Mindent játszott, ami akadt: operettet, Shakespeare-t operett-modorban, népszínművet, vígjátékot, stílusgyakorlatokat, műfajvegyítéseket, egy évadban 40-50 darabot bemutatva. Nagyváradon, „az ifjúság tündéri városában” Ady Endrével, Emőd Tamással és Juhász Gyulával barátkozott, utóbbinak köszönhette az első színikritikát. Szintén Váradon fedezte fel egyik legkedvesebb komédiás társát, a Solymosi Elek színiiskolájából Szabadkára került, már-már nyomorban élő Kabos Gyulát, akit rögtön be is ajánlott a nagyváradi társulatba. (Spoiler: a számomra non plus ultra Kabos lesz a következő Gyula ebben a sorozatban.)

gozon03_harom_sarkany.jpg

Három sárkány (1936) Kabos Gyulával

 

Az első világháború kitörése után művésztársaival (többek között Gyárfás Dezsővel és Kertész Mihállyal /a később Michael Curtiz néven ismertté vált világhírű filmrendezővel/) kibérelték Ungerleider Mórtól a Blaha Lujza téri Apolló mozit és Apolló Színház néven hatalmas sikerrel, napi három előadásban üzemeltették. Már ekkoriban elhíresült kupléival és sanzonjaival, amelyeket érzelmesen, trillázó fütyüléssel adott elő. Gyakori vendége volt a hanglemezstúdióknak is, így dalait és őt magát is országszerte megismerték. Az Apollóba, amely kéthetente új műsorral jelentkezett, négy éven át tódultak a pestiek. Gózon igazi hírnévre ezek között a falak között tett szert. 1919-ben megalapította a Muskátli Kabarét, amely rövid ideig működött csupán, mert addig összegyűjtött pénze mind ráment erre a színházi vállalkozásra.

gozon02_ez_a_villa.jpg

Ez a villa eladó (1935) Pethes Sándorral

 

A Csortos Gyuláról szóló posztban szó volt arról, hogy Csortos szerepelt az első és a második magyar hangosfilmben (A kék bálvány és a Hyppolit, a lakáj), nos ezekben a mozikban Gózon is jelentős szerepeket játszott – na meg persze a későbbi évtizedek filmjeiben is. A némafilmes korszakot is beleértve vagy 90 magyar filmben szerepelt, ami még gombócból is sok, ugyi.  A színjátszás volt az élete, na meg a rá jellemző báj, humor és derű. Énekes színész volt, rengeteg korabeli filmdal köthető a nevéhez, az egyik legismertebb az Ez a villa eladó (1935) c. vígjátékból A pénzemet én máma mind elmulatom… kezdetű kuplé, amit Kabos Gyulával énekeltek együtt.

Kabossal nagyon jó barátságban volt és a filmekben is remek párost alkottak, a blogger egyik nagy kedvence a Három sárkány (1936) c. filmben nyújtott közös alakításuk.

Hasonlóan vicces a Segítség, örököltem! (1937) c. mozi is, amiben a Bartha Gyula vidéki vendéglőst alakító Gózont, aki távoli gazdag rokona halála után hatalmas örökséghez jut, a tánctanár megpróbálja pár tánclépésre megtanítani, persze kevés sikerrel:

Tanár: Ne lépjen mindig a lábamra, egyszer-kétszer a padlóra is lépjen!
Bartha: Érdekes, akárhova lépek, magának mindenhol lába van!
Tanár: És vigyázzon egy kicsit: taktusra, taktusra! Nincs magának füle, mondja?!
Bartha: Fülem az van, csakhogy nem azzal táncolok!  

gozon09_tanc.jpg

Segítség, örököltem! (1937) Rajnay Gáborral

 

Gózon 1917-ben vette feleségül Berky Lili színésznőt, akivel annak haláláig (1958) élt házasságban, 1935-től (az akkor még nem Budapesthez tartozó) Rákosligeten, családi házukban.

gozon_villa.jpg

gozon_emlektabla.jpg

 

A villától nem messze, a Gózon Gyula utca és a XV. utca sarkán található a Gózon Gyula Kamaraszínház épülete, ami jelenleg éppen felújítás alatt áll, de reméhetőleg szebb lesz, mint új korában. Most mindenesetre elég lehangoló látványt nyújt, de innen szép nyerni.

gozon_szinhaz.jpg

Gózon és Berky sok színdarabban lépett fel együtt, sőt filmben is szerepeltek közösen: az 1934-ben készült Meseautóban, ahol Gózon a főszereplő bájos naiva Perczel Zita (a filmben Kovács Vera) apját, míg Berky a lány anyját alakította. Akárcsak a korszak többi ismert színművésze esetében, Gózonhoz is számos anekdota fűződik. A két generációval később született komikus, Kabos László (a „kis Kabos) személyesen ismerte, egy régi rádióműsorban több sztorit mesélt róla, ezek közül két jellemző:

Gózon beül a presszóba és a pincérnőtől 5 kg zaccot rendel. Az meglepődik, de kihozza.
Gózon: Kisasszony, biztos, hogy nincs több zacc? – Nincs. – Akkor most kérek egy duplát!

 

Gózon a szokásos esti borozás után éjjel egy óra után ér haza Rákosligetre, és hiába próbál csendben beosonni a hálószobába, felesége felébred és álmosan kérdezi: Te vagy az, Gyula? Mennyi az idő? – Tíz múlt, jön a válasz. – De Gyula, az óra nemrég ütötte el az egyet! – Mit akarsz, hogy a nullát is kiverje?!, kérdez vissza Gózon.

 

Azonban hiába volt az országos ismertség, a rengeteg filmszerep, 1941-ben zsidó származása miatt Gózon is tiltólistára került, a korábban ünnepelt színész bujkálni kényszerült. Négy éven át a rákosligeti házának padlásán húzta meg magát, itt vészelte át a szörnyű időszakot. 1935-ben a Nemzeti Színház szerződtette és a zsidótörvények megszigorításáig, 1941-ig itt lépett fel, majd 1945-től 1963-ig szintén itt volt tag. Az 1945 utáni időszakban ismét számos filmben játszott kisebb-nagyobb szerepeket. Ebből a korszakból talán legismertebb az Én és a nagyapám (1954) főszerepe, de kisebb szerepeket játszott pl. Latabár Kálmán filmjeiben (Állami áruház /1952/, Fel a fejjel /1954/), vagy a ’60-as évek egyik szuperprodukciójában, A kőszívű ember fiaiban, ahol a kanonokot alakította. Utolsó filmje az 1966-os Aranysárkány, amiben partnerei Latinovits Zoltán és Mensáros László voltak.

gozon08_aranysarkany.jpg

 

87 éves korában, 1972. október 8-án hunyt el időskori demenciában. Közvetlenül halála után készült róla egy emlékműsor a Magyar Televízióban, Buzáné Fábry Éva rendezte. Ezt nemrég adta az interneten fogható M3 adó, és megható volt látni, ahogy az 1961 szilveszteri műsor élő adásába meghívott Gózont a közönség hosszú percekig tapsolta, a művész a meghatottságtól sokáig nem is tudott megszólalni.

 

A jó Isten áldja meg zseniális filmművészeinket!

 

gozon06_tv_1961_szilv.jpg

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gabbahutt.blog.hu/api/trackback/id/tr7218098078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2023.04.13. 13:03:53

"Ebből a korszakból talán legismertebb az Én és a nagyapám (1954) főszerepe, de kisebb szerepeket játszott pl. Latabár Kálmán filmjeiben (Állami áruház /1952/, Fel a fejjel /1954/)"

Mér teccik kihagyni a Csodacsatárt, amelyben nem is kis szerepe volt: a "Miniszterelnök" az 5. vagy 6. legfontosabb karakter...

Gabba 2023.04.13. 15:44:44

@Terézágyú: kisztihand, teljesen jogos, de ez azért van, hogy ne csak a blogger dolgozzon, hanem az olvasó is :)
süti beállítások módosítása