Showtime!

Gabba the Hutt agymenései mindenféle témában

Bő négy évtizedes borzongás – 41 éves lett a Thriller

2023. november 29. 04:01 - Gabba

Nem kerek évforduló, de legalább a hónapot-napot sikerül a mostani időzítéssel eltalálnom: 1982. nov. 29-én jelent meg a Thriller album, Michael Jackson hatodik szólólemeze. Aki viszonylag rendszeresen látogat ide, az esetleg felhúzhatja a szemöldökét: a blogger a zenei témájú posztjaiban szinte mindig a rock és hard rock körül sertepertél, akkor ezt így most hogy? Kérem szépen, erre két magyarázatom is van, ami a következő három:

 

1. Az idén nyári Kim Wilde posztban már coming outoltam elismerve, hogy nem csak rockzene van a világon. Na és akkor itt egy újabb vallomás: nem csak rock és new wave, hanem funky és pop rock is létezik, amire a Thriller a legjobb példa.

2. Ez minden idők legsikeresebb nagylemeze, világszerte 70 millió darabot adtak el belőle, ebből az első évben 32 milliót, és ezen belül volt olyan időszak, amikor hetente (!) egy milliót. Ilyen sikert fekete előadó addig soha nem ért el, és nagyon valószínű, hogy soha senki nem is fog. A lemez producere Quincy Jones volt, akit a könnyűzenét kedvelőknek nem kell bemutatni. Idén töltötte be a 90-et, jó egészséget és minden más jókat kívánunk ezúton is neki.

3. Az egyik felvételen kedvenc hard rock gitárosom pöngeti a szólót, lehet találgatni, ki ő. (Megfejtés lejjebb.)

 

És még egy dolog: a posztban nem lesz szó sem a bőrfehérítésről, sem a gyerekmolesztálási vádakról, csak a popzenét meghatározó korszakos lemezről. Ezt kérem a kommenteléseknél is figyelembe venni.

 

thriller00.jpg

 

ukran_zaszlo_kicsi.jpg

 

 

 

Kezdetben volt ugye a Jackson 5, a családi zenekar, amiben Michael volt a legfiatalabb. Aki a 70-es évek elején négy önálló lemezt is megjelentetett, de ezek nem voltak igazán sikeresek. Michael 1979-ben kiadót váltott, a Motown Recordstól átment az Epichez, ők hozták ki az énekes ötödik lemezét, ez volt az Off the Wall. Még kicsit disco, de már erősebb funky és R & B hangzás jellemzi, rajta olyan szuperségekkel, mint a Don’t Stop ’til You Get Enough vagy a Rock with You. El is ment belőle vagy húsz millió példány, de Jacko nem volt igazán elégedett. Olyan nagylemezt akart, aminek minden száma „killer”, azaz kib@szott nagy sláger lesz – és ez 1982-ben sikerült is. 42 percnyi, minden ízében tökéletesen megkomponált, talpalávaló zene – ez lett a Thriller. Az album kilenc dala közül hét kislemezen is megjelent, ilyesmiről még a legrégebbi kalendáriumok sem tesznek említést. A stílus alapvetően kemény funky, néhol rockos beütéssel, de nem maradhatnak el a lágyabb hangzások sem. A lemez mindent elsöprő sikeréről és a popzenére kifejtett hatásáról oldalak ezrei állnak rendelkezésre a neten, ezért én ebbe nem is megyek bele, inkább szokás szerint az egyes dalokat veszem közelebbről szemügyre.

 

Kemény, dögös alapokra épülő funkyval nyitunk, ez a Wanna Be Startin’ Something (El akarok kezdeni valamit). A szövegnek elég sok értelmezése van, én azt tartom a legvalószínűbbnek, hogy Michaelnek már ekkorra eléggé tele lett a hócipője a pletykalapokkal és az általuk szállított „celebhírekkel”. Nem számít, hogy a hír igaz-e vagy nem, a lényeg, hogy minél több bőrt le lehessen húzni az adott előadóról. (A lemezen négy szám van, amit teljes egészében Jackson írt, ez az egyik.) A szövegben említés történik Billie Jeanről, akiről ugyebár külön dal is születik, de itt még csak annyit tudunk meg róla, hogy beszél össze-vissza:

„Billie Jean is always talkin' when nobody else is talkin'
Tellin' lies and rubbin' shoulders
So they called her mouth a motor”

 

 

Szerelmes disco dal következik, a Baby Be Mine (Legyél enyém, bébi), a téma egy huszonéves előadó esetében nyilván nem meglepő, sőt inkább kötelező darab. Annyi idős koromban én is szerelmes voltam minden lányba, aki szembe jött, és ha még el tudtam merülni velük az angol uralkodók családfájának különböző leágazásaiban 1066-tól, a hastingsi csatától kezdődően napjainkig, az pláne nyerő volt. Egyetemi csoporttársaim közül ketten voltak ilyenek, őket ezúton is pusszantom sok szeretettel.

 

 

A harmadik szám a lemez legviccesebb darabja, szintén Jackson szerzemény, a Paul McCartney-val közösen énekelt The Girl Is Mine (A csaj az enyém). Két csávó azon vitatkozik, hogy a címbeli leányzó melyikükbe szerelmes, természetesen mind a kettő magának vindikálja a jogot (ezt de szépen mondtam), de a csajt természetesen nem kérdezik meg erről... (Érdekesség, hogy McCartney 1983-as Pipes of Peace c. lemezén a duó újból összeállt és felénekelte a Say Say Say c. szintén kitűnő darabot.)

 

Az „A” oldalt záró szong a címadó Thriller, ami a 80-as évek közepén beindult videókorszak egyik legsikeresebb darabja volt. Témája az akkoriban rendkívül népszerű zombie vonal, aminek talán legismertebb filmes alkotója George Romero volt, és az ő témába vágó filmjei.

Miről is van szó röviden? A srác randira hívja szerelmét, menjünk moziba, veszek neked barnakólát meg popkornot, de aztán ne sikíts, ha olyat látsz, amire nem számítottál. A lány persze sikít, ezért Michael egy kis megnyugtató sétára megy vele, de bár ne tenné.

A videó talán a legsikeresebb klip volt a szép emlékű Music Television műsorában a 80-as évek közepén (ó, Kristiane Backer, my forever love), és jelentősen hozzájárult a lemezeladás további növeléséhez. 900 ezer dollárból készült, zenei videóra addig még soha nem költöttek el ennyi pénzt. Michael partnere a sugárzó mosolyú és elképesztően gyönyörű Ola Ray volt, aki korábban már domborított, mint Playboy centerfold az 1980. júniusi számban. (Amit én természetesen nem láttam, csak meséltek nekem róla.)

A dal narrációját Vincent Price, az ismert horrorszínész mondta fel, hátborzongatóan. (Szövege itt.)

Mint oldtimer fan megjegyzem, hogy a videóban egy 1957-es Chevrolet Bel Air látható. A stáblista végén a szokásos filmes védjegyes szöveg (kicsit kibővítve) szintén fun factor.

thriller01.jpg

Az MTV a közönség igényére tekintettel általában csak a rövid verziót sugározta, de mi itt és most tekintsük meg a bő tízperces eredetit, nyami.

 

 

Ráfordulunk a „B” oldalra; mondják, hogy 40 fölött már a B oldal játszik, a magam részéről ehhez csak annyit teszek hozzá, hogy ha az is olyan pörgős és dögös, mint a Thriller B oldala, akkor nem aggódom. Már csak azért sem, mert az első szám a Beat It (kb. Nyomd le, adj neki), ami a blogger abszolút kedvence a lemezről. Szintén Jackson szerzeménye, feszes rock alap, szuper szöveg, és a gitárszólót Eddie Van Halen pöngeti, zseniálisan. (Íme a megfejtés a bevezetőben említett kérdésre.)

 eddie.jpg

Eddie Van Halen

 

Mind a dal, mind a hozzá forgatott klip meghatározó volt a popkultúra fejlődésére, a szám Grammy díjat is nyert 1984-ben. A szöveg rivális bandák háborúskodásáról szól, de Michael értelmezésében ennek semmi értelme, hülyeség az egész, nincs szükség erőszakra:

„You better run, you better do what you can
Don't wanna see no blood, don't be a macho man"

 

A klipet Los Angelesben forgatták, méghozzá két valódi rivális banda tagjainak közreműködésével. Az MTV-n 1983.március 31-én került első alkalommal sugárzásra, és napjainkra már 1 milliárd (!) megtekintést ért el a youtube-on.

 

Következik a Billie Jean (ami szintén Jacko szerzemény), akiről már az első dalban is történt említés. A sztori valós alapokon nyugszik: egyik rajongója (Jacko őt nevezi Billie Jeannek) azzal vádolta meg Michaelt, hogy gyereket csinált neki. Ez nem bizonyult igaznak, erre utalnak a következő sorok:

„Billie Jean is not my lover
She's just a girl who claims that I am the one
But the kid is not my son”

 

A zene popos rhythm and blues, a hozzá forgatott klip ’83. március 10-én került adásba az MTV-n, és a Beat It-tel együtt az elsők között voltak az adó műsorában, amiket fekete előadó készített.

 

 

A harmadik szám a "B" oldalon a soft rockos Human Nature (Emberi természet), amit a kitűnő Toto együttes tagjai játszottak fel, és ami egy New Yorkban bóklászó turistáról szól. A köznyelvben Nagy Almának (Big Apple) nevezett metropolisz köztudottan sosem alszik, ott éjjel-nappal történik valami. És ha már egyszer ott jársz, akkor élvezd ki a lehetőségeket, kószálj az utcákon, fedezd fel a várost. 

„If this town is just an apple
Then let me take a bite”

 

Sőt még jobb, ha eközben olyan lánnyal találkozol, akinek bejössz és együtt töltitek az éjszakát.

„Reaching out to touch a stranger / Electric eyes are everywhere
See that girl, she knows I'm watching / She likes the way I stare”

 

Természetesen a szöveget tágabban is lehet értelmezni: milyen nehéz az állandóan változó világban meghitt kapcsolatra lelni.

 

 

Következik egy csinos fiatal darab, azaz a Pretty Young Thing, Quincy Jones szerzeménye, ami természetesen szintén szerelmes dal, mégpedig a bókoló fajtából. Érted égek bébi, csak te olthatod el a tüzemet, csakis téged szeretlek, és más kedvességek, hogy ne mondjam, közhelyek. Persze, ha nekem is olyan mozgásom és énekhangom lett volna annak idején, mint Jackonak, akkor a közhelyes bókok ellenére is jóval sikeresebb lehettem volna a lányoknál, mint amilyen lettem.

„I want to love you (P.Y.T.) / Pretty young thing
You need some loving (T.L.C.) / Tender lovin' care
And I'll take you there, girl”

 

 

És jön a záró tétel, a nagyszerű brit zeneszerző Rod Temperton dala, a The Lady in My Life (Életem hölgye). (Ja, Temperton szerzeménye a Baby Be Mine és a Thriller is, ezt elfelejtettem megemlíteni.) Azt már többször is írtam itt a blogon, hogy az én életem egyik legjobb éve 1983 volt. Akkor estem szerelembe E-vel, akinek nagyon sokat köszönhetek, és cserébe rengetegszer idéztem neki a szöveget. Az erős személyes érintettség  miatt erről a dalról csak annyit, hogy aki szerelmes, az azért hallgassa meg sokszor, aki meg nem szerelmes, az meg azért, mert jó.

 

 

Michael Jackson minderről persze semmit sem tudhatott, az viszont bizton elmondható, hogy a Thriller album minden dala egyedi és meghatározó. Kevés olyan lemez van, amit egy nap akár többször is végig lehet hallgatni, anélkül, hogy megunnánk: a Thriller egyike ezeknek. Hallgassuk meg újra és újra: Don't stop 'til you get enough.

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gabbahutt.blog.hu/api/trackback/id/tr9818268575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Neoprimitív 2023.11.29. 08:53:16

Köszi! Én annak idején a teljes őrülteből kimaradtam (Jacko érdemei elismerése mellett sem volt nagy kedvencem), de az MTV-n természetesen nekem is folyamatosan szembe jöttek a klipjei.
Egy apró korrekció, ha tudod még javítani: a 900 millió dollár egy picit soknak tűnik egy 41 évvel ezelőtti klipre - gondolom vagy nem 900 vagy nem millió volt.

Gabba 2023.11.29. 14:30:04

@Neoprimitív: hát persze, hogy nem millió, hanem 900 ezer.... a forgatásról olvasott cikkben is annyi van.

Erre még az sem igazi mentség, hogy bölcsész vagyok, nem közgazdász...

Kösz szépen, Sasszem! :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.11.30. 18:01:35

Szeretem ezt a lemezt, tényleg bitang jól össze van rakva. A telefonomon is van róla szám, meg persze az MTV-ről és máshonnan videókazettára összevadászott klipek között is ott van több erről a lemezről. Kicsit eltúlzottnak éreztem a Jacko körüli hisztériát, de a manóba is, talán vagy húsz slágerét is össze tudnám szedni fejből, azért ezt nem sokan tudták eddig megcsinálni, szóval a fickó tényleg egy kiemelkedő alakja a könnyűzenének.

"(ó, Kristiane Backer, my forever love)"

Igeeen!! Fura irányba ment el az élete, de a legszexibb VJ volt a csatornán, az említett kazettán egy random felkonfját meg is örökítettem. Az MTV akkor igazi király volt, sajnálom, hogy később teljesen szétcsúszott, de semmi sem tart örökké. Nagy korszak volt.

"Playboy centerfold az 1980. júniusi számban. (Amit én természetesen nem láttam, csak meséltek nekem róla.)"

:-))) És hálás köszönet ezért a Babepediáért, sosem hallottam róla, de nemes küldetés, rajongója leszek.

"a gitárszólót Eddie Van Halen pöngeti, zseniálisan."

Ezt én nem tudtam. De a szóló valóban kiváló, külön életet él a számban, a név ismeretében nem is csodálom.

arncht 2023.12.01. 06:38:22

Aki leragad egyegy stilusnal, korszaknal az nem is igazi zenekedvelo. Nalam csak ket kategoria van, jo es rossz zene. Nekem a hard rock az egyik fo kedvenc, de jacko egy igazi zseni, mestere volt annak, amit csinalt, igaz en a 80as evekbeli tenykedeset szeretem (off the wall - bad). Ahogy idosodik az ember meg elokerul ugyis a jazz es a komoly zene is, amiket egyre jobban ertekelek a komplexitasukkal. Az olcso zene hamar megunhato, a jo vegtelenszer is elvezetes.

W.Jack. 2023.12.01. 11:17:49

Nagyon szépen köszönöm a posztot, szokás szerint érdekes volt! Nagyon régen nem hallgattam Jackot, lehet, hogy magamtól most sem került volna elő, csak a megszokott kedvencek jöttek volna sorban. Klipet meg talán millió éve nem néztem (nem akartam túlzásokba esni, ezért nem 10 milliót írtam :D). Gyorsan össze is hasonlítottam a Beat it klipjét a gyerekek által gólyanapon pár óra alatt kitalált, betanult, leforgatott, megvágott verziójával és azt kell mondjam, ügyesek voltak.

@arncht: "Ahogy idosodik az ember meg elokerul ugyis a jazz es a komoly zene is," Milyen igaz ez. Bár nálam a kamaszok választják a zenét autózás közben, a spotify "mit/kit hallgattál legtöbbször összefoglalójában meglepve fedeztem fel pont tegnap, hogy a kedvenc előadóm Mozart.

Gabba 2023.12.01. 18:43:54

@Androsz: jöhetnél gyakrabban is, szeretem azoknak a társaságát, akikkel hasonló az ízlésünk :)

Ms Backernek szerencsére sok műsora volt az MTV-n (Coca Cola Report, Awake on the Wild Side, stb) és szexi német akcentusa (igen, van ilyen!) A fiúk közül az abszolút kedvencem Ray Cokes volt, amikor csak lehetett, tévé elé ültem délután, hogy az általa vezetett Most Wanted-on vigyorogjak

@arncht: gyónás: én is nagyon sokféle zenét kedvelek, és bár a hard rock a fő kedvenc, de egy ideje foglalkoztat az a gondolat, hogy Donna Summerről is kéne írni posztot... :)

klasszikus zene témában már írtam egyet, itt jobbra a "szól a rádió" tag alatt megtalálható, amúgy azon a vonalon nálam Bach és Vivaldi játszik

@W.Jack.: csak érdekes? most kicsit sírok...

...na jó, már abba is hagytam :)

és ha már ennyi kommentelő összejött, nekik elárulom, hogy a jövő heti Mikulásos poszt is Jacko tematikájú lesz - bár kissé másként....

W.Jack. 2023.12.01. 19:58:53

@Gabba: Ha azt írom, hogy ezen mindig olyan jókat nevetek, akkor sokkal gonoszabbnak tűnhetek, mint amennyire a valóságban vagyok :)
Nem csak érdekes volt, hanem számomra nagyon szerethető is, és sok link volt benne, amit mindig is imádtam, de a hastingsi csata olyan messzire elvitt, hogy hiába furdalja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon mi minden történt még Bécsben, még csak most jutok el a második részhez. Persze most a Mikulásos posztra egy fokkal talán még kíváncsibb vagyok :)

Gabba 2023.12.02. 12:37:44

@W.Jack.: szeretem, ha sikerül megnevettetnem valaki fontosat... meg hogy ha sikerül felkeltenem a kíváncsiságát :)

amit meg a hastingsi csatával kezdődött angol királyi családfáról írtam, az tényleg úgy volt:
angol szak angol töri első félév beugró vizsgája az volt, hogy a tanár átadott egy lerajzolt random családfa részletet nevek nélkül (négyzet jelölte a királyt, kör a feleségét, háromszög a fiúgyereket, rombusz a lányt, stb.) és a vizsga _megkezdéséhez_ fel kellett ismerni, hogy melyik ábra milyen neveket jelent. életemben nem tanultam addig annyit, mint amennyit arra a vizsgára. gyakorlatilag az egész családfát be kellett vágni 1066-től 1986-ig

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.12.03. 18:32:13

@Gabba: Igen, a szexi német akcentusra páran felhúzhatják a szemöldöküket, de csak amíg nem hallják, milyen is az a valóságban. Nagyon vonzó lány volt. Igazság szerint asszonykorában is csinos, de lehet, hogy ehhez az is kell, hogy éveken keresztül a szavain csüggtem. :-)

A holland egy elég csúnya nyelv, de én még holland nőt is hallottam természetesen, mégis nagyon szexin beszélni. Egy német lány, a Feli from Germany YT-csatorna főszereplője is eljátszott azzal, hogy hogyan lehet csúnyán karikírozni a német beszédet, és hogyan lehet bájosan beszélni. Édes volt.

Ray Cokes... Őt a feleségemmel nagyon kedveltük. Egyszer tanúi voltunk, ahogy élő adásban telefonon felhívta az anyukáját, és visszavedlett a mamájától tartó Raymonddá. Kicsit családtagok voltak nekünk ezek az emberek.

Gabba 2023.12.05. 15:12:15

@Androsz: tehát akkor így négyszemközt megállapíthatjuk, hogy szexi akcentusa bárkinek lehet, aki szexi :)

Kristianenak még a magyar akcentusa is szexi volt: egy olyan műsorára is emlékszem, amiben egy Miskolcról írt nézői levélből idézett - és ahogy azt mondta, hogy "miszkolk" .... meg kellett zabálni! :)

a családtagos mondatoddal is maximálisan egyetértek - ezek a VJ-k viccesek voltak, kedvesek, informatívak.

gigabursch 2023.12.06. 08:46:16

Akkor én is jöjjek elő?
Két kedvenc zenekarom van gyerekkorom óta.
A Pokolgép és az Első Emelet.

Vissza a cikkhez:
1.) Köszönöm a gyűjtést!
2.) Lehet Jackot szeretni, nem szeretni, viszont vitatni, hogy benne volt a boogie, agyatlanság
3.) Az angol anyanyelvűek közül talán az egyik legérthetőbb angolt énekli, a másik meg Nick Holmes a Paradise Lostból.
4.) Aki végignézi a hosszú klippjeit, az mind láthatja, hogy alapvetően egy jószívű, örök gyerek volt, akit mocskosul bedaráltak az élősködők...

Gabba 2023.12.07. 16:05:40

@gigabursch: az Első Emelet induláskor szuper new vawes csapat volt, erős rockos szósszal leöntve. barátaimmal a 80-as évek elején-közepén rendszeresen jártunk a koncertjeikre, úgy, hogy az egyik koncert végén bemondták, hol fognak fellépni legközelebb. aztán elmentünk arra a helyszínre, ahol a koncert végén bemondták, hol fognak fellépni legközelebb. aztán elmentünk arra helyszínre, ... és így tovább, egészen kb. a 3. nagylemezük megjelenéséig, amikortól szinti popos fiúcsapattá változtak.

ez volt az egyik nagy csalódásom a magyar zenei szcénát tekintve.

gigabursch 2023.12.07. 18:16:00

@Gabba:
Na jó, de akkor mit mondasz a Paradise Lost Gothicja után négy lemezzel a Host című albumra?

Megjegyzem az, hogy közben alakult a stílusuk, az egy dolog, viszont a zenei igényességük semmit sem romlott. Nekem a legkevésbé a Naplemez tetszett, de pl a Vadkelet ugyanúgy mint az I.-II.

Mindig is minőségi zenét alkottak. Vö a mai popkulturális trágyaleveket, ahol se zene, se dallam, se szöveg...
Hiába tölt meg háromszor stadiont, attól még igaz rá a régi bölcselet a tehénszar és a legyek viszonylatát illetően...

Gabba 2023.12.11. 18:01:03

@gigabursch: ehhez nem tudok hozzászólni, sajnos nem ismerem a Paradise Lostot...

azt viszont elismerem, hogy az Emelet még a szintipopos korszakában is messze kiemelkedett a magyar előadók közül. Berkes jó zenéket írt, Geszti meg mindig is az ötletes szövegeiről volt ismert.
én csak azt sajnáltam/sajnálom, hogy szakítottak a rockos vonallal.

gigabursch 2023.12.11. 19:02:46

@Gabba:
Berkes jó zenész és zeneszerző, de az igaz őstehetség Kisszabó volt.

gigabursch 2023.12.12. 09:46:31

@Gabba:
Mondjuk nekem a nagy kedvenceim az alábbiak az Első Emelettől
(E.E. 1-) Középkori házibuli: www.youtube.com/watch?v=LuCf-14O6hw
(zárójelben: Ehhez, meg a Drakula táncol-hoz a Hotel Transilvania című rajzfilmből kis ügyeséggel tök jó klipet lehetne összevágni - csak ehhez semmi tudásom nincs)

(E.E. 2.) Táncosnő: www.youtube.com/watch?v=NA8PTKsSxSE

(Vadkelet) Hazafelé: www.youtube.com/watch?v=LOXoRZbf6nw
süti beállítások módosítása