Showtime!

Gabba the Hutt agymenései mindenféle témában

Őszinte és még mindig kőkemény – Mobilmánia koncert a Barba Negrában

2023. január 18. 08:59 - Gabba

Rockszempontból jól indul az idei év, hiszen a Mobilmánia dupla koncertet hirdetett a Barba Negrába január 13-14-ére. 13-án kizárólag P. Mobil számokat játszottak, míg 14-én kizárólag Metálmánia szongokat. Tekintettel arra, hogy a magam részéről már vagy negyven éve szeretem a Mobilt, egyértelmű, hogy a péntek 13-i eseményre váltottam jegyet. (Bár szintén aznap az új kultúrpápa Demeter Szilárd is koncertezett saját zenekarával, de az vesse rám az első követ, aki inkább őt választotta volna Zefiék helyett.)

mobilmania.jpg

ukran_zaszlo_harkiv.jpg

 

 

 

 

 

A Barba Negra múlt év őszén költözött át a Rákóczi híd budai lábától a Csepel-szigetre. Mivel ezt az új helyszínt még nem ismertem, jó korán indultam el, hogy sikerüljön közeli parkolóhelyet kapni. Miközben a helyszín felé autóztam azon gondolkoztam, mit is jelentett nekem a P. Mobil. Akik az akkori pártállami rendszerben a 3 T (támogatott, tűrt, tiltott) kategorizálásban egyértelműen a tiltott közé tartoztak még akkor is, ha készíthettek egy-két rádiófelvételt (Kétforintos dal, Menj tovább!), sőt az utóbbit még az Egymillió fontos hangjegy c. „könnyűzenei” tévéműsorban is leadta B. Tóth László. Az olyan „magyarkodó” dalok viszont, mint pl. a Honfoglalás sehol sem voltak hallhatók a koncerteken és a kalózfelvételeken kívül. Engem a mozdony, azaz a Mobil füstje általános 8.-ban csapott meg (ekkor 1978-79-et írunk), és próbáltam is terjeszteni az igét az osztálytársak körében, sajnos csak limitált sikerrel.

Hiába voltam fejlett tudatú nyolcadikos, természetesen nem nagyon voltam tisztában a fenti kategorizálás kritériumaival, csak azt tudtam, hogy a Petőfi Rádió csak elvétve adja le kedvenc együttesem számait, és ha véletlenül sikerült felvennem tőlük egy-két dalt magnóra, akkor arra a kazettára jobban vigyáztam, mint a szüzességemre. Vikidál Gyulát meg egyenesen a legjobb hangú magyar énekesnek tartottam és csak értetlenkedve pislogtam, amikor 1980-ban távozott és átlépett a Dinamitba. És amikor a 2000-es évek elején kiderült róla, hogy Dalos néven évekig besúgó volt, azt életem egyik legnagyobb érzelmi megrázkódtatásának éltem meg.

Na de amint jelenlegi pártunk és kormányunk mondja: Magyarország előre megy, nem hátra, úgyhogy hagyjuk is a múltat és nézzük a tárgybani estét. Az előzenekar, a kizárólag angolul éneklő Stardust ½ 8 körül csapott a húrok közé, két csinos vokalista leányzóval megtámogatva; a zenekarvezető Horváth Ádám énekes többször is megköszönte a Mobilmániának a lehetőséget, hogy ma este előttük léphettek fel. A fiatal csapat munkásságát nem nagyon ismertem eddig, viszont meglehetősen jó hangulatot sikerült teremteniük, elnyomva az egyik legismertebb számukat, a Shout It out címűt is.

Este 9 után pár perccel aztán felhangzik a Radetzky induló és a munkásosztály érdekeire hivatkozó szöveg kíséretében bevonulnak a zenekar tagjai: Donászy Tibor dobos, Zeffer András (Zefi) billentyűs, Kékesi László (Bajnok) basszusgitáros, Gamsz Árpád énekes, Nusser Ernő gitáros, és az együttes legfrissebb „szerzeménye” Szijártó Zsolt gitáros. Pár felvezető hang után a fiúk belecsapnak a Mobilizmóba, a közönség persze egyből beindul, blogger included. Jó estét Budapest!, köszönt minket Gamsz, és a csapát máris ráfordul a Metálmániára. Ha azt mondom, qrva jól szól, akkor nem járok messze az igazságtól. Legjobban Nusser pörög, aki alig 30-egynéhány éves, neki a szülei nyilván még a babakocsiban játszották le a P. Mobil dalokat magnóról és milyen jól tették :)

„Szakadok és repedek, naponta megedzenek
Ha egyszer majd szétesek / Hangfalba temessetek!”

koncert02.jpg

 

Következik a Forma 1, amit anno illetékes elvtársék ugyan engedtek kislemezen megjelenni, de valszeg csak azért, mert nem ismerték fel az autóverseny és a szabadság iránti vágy közti hasonlóságot.

„Sok száz mérföld küzdelem, / Minden álmod négy kerék.
Mondd meg, hol jön majd a cél, / Lesz-e győzelem, babér?”

 

Jön a Simli show, az egyik kevéssé ismert Mobil szám, a közönség persze kívülről fújja:

„Mondd, miért furcsa, ha kedvem támad rád
És érzem te kellesz, nem a jó anyád….

…A simli-showdat unom nagyon már.”

 

Emlékeztek még, hogy nézett ki a Bajnok 1980-ban? És hogy én hogy néztem ki 1980-ban?, teszi fel Zeffer a költői kérdést, természetesen mindenki emlékszik, még a mostani harmincasok is, úgyhogy jöhet a Zefi által anno a Mobilnak írt különleges szerelmes szám, a Szerettél már, szamuráj?

koncert01.jpg

A hajsza, a gálya, a főnix éjszakája!, adja meg a jól ismert régi skandálást Zeffer a közönségnek, és a csapat elképesztő vehemenciával belecsap A főnix éjszakájába, ami a blogger egyik legnagyobb kedvence, hát persze hogy csápolok, mint állat és ezzel nem vagyok egyedül.

 

Maradsz, aki voltál, jön a következő felkonf és jön a zúzás:

„Élhetsz akár százhúsz évig / Járhatsz iskolába végig
Nőhetsz fel a magas égig / Belül nem változol semmit!....”

 

…és csak egy primitív agyú gázszerelő maradsz, ezt már én teszem hozzá, nem Gamsz Árpi.

 

3228-an vagyunk, közli Zefi egy gyors számlálást követően és vastapsot kér mindazoknak, akik valaha is írták és színpadon játszották a P. Mobil dalokat. A 3228 ember vastapsol és hujjogat. Jön a Tűzimádó és vele a fejlett pirotechnika: szabályos időközökben tűzcsóvák lövellnek elő a színpadon, még a KISS is megirigyelhetné ezt a showelemet...

 

Moooobil, Moooobil, skandálja a közönség, mire válaszul érkezik A király, a ki tudja, milyen okból megbolondultak dala:

„Jól van, minden rendben van / Jól van, jól érzem magam
Jó így, az élet gondtalan / Jó így, jól érzem magam
Én, én vagyok a király!”

 

Nem, ne is akarjátok, hogy párhuzamot vonjak jelenlegi uralkodónkkal.…

Szemünket és fülünket inkább vessük a térképre és állapítsuk meg, melyik város van 180 km-re Budapesttől. Hápersze, hogy Miskolc! Az Edda, Para-Kovács Imre és az Utánam, srácok! szülővárosa.

 

Megható pillanatok következnek: Zefi tapsot kér a Mobil fájdalmasan fiatalon meghalt énekesének, Tunyogi Péternek, majd playbackről elindítják a Menj tovább! c. klasszikust Tunyó énekével, ami alá a csapat élőben nyomja a zenét, a közönség egy emberként énekel, nagyszerű és felemelő percek.

 

Zefi felidézi a ’80-as éveket, amikor a banda bőven kapott hideget, meleget. A meleget a közönségtől, a hideget a rendőröktől, akik gumibotjukkal előszeretettel püfölték a Zefihez és Bajnokhoz hasonlóan hosszú hajú fiatalokat. Zefi és Bajnok haja még ma is hosszú, de hol vannak már az akkori fakabátok és az ő lekonyult szerszámuk…

Jön a Heavy medál, az 1983-ban megjelent második P. Mobil nagylemez címadó száma, amiből megtudhatjuk, hogy mindenki csak magára számíthat, ha el akar érni valamit. („Nem semmi az, amit ér / Magamtól vettem át / Nem semmi, magamnak adtam át / A heavy medált.”) A büntetéssel felérő szóviccgyártás már abban az időben is közel állt hozzám, és emlékszem, hogy részben ennek a számnak is köszönhetően kitaláltam, hogy ha valaha zenei producer leszek és lesz egy kizárólag csajokból álló rockzenekar alattam (khmm…), akkor a zenei stílusukat havi metálnak fogom nevezni…

Nem fáztok, gyerekek?, kérdezi a színpadmester Zeffer, és felkonferálja az összebújásra alkalmas Csillag leszelt, amit annak idején Tunyó énekelt felejthetetlenül, most viszont Gamsz Árpi nyomja el, szuperül. Következik egy szintén kevésbe ismert Mobil nóta, a Pokolba tartó vonat, az nagyon fontos, hogy ne siessünk rá felszállni... Még egy lírai szám jön, a Ha újra kezdeném, a nagybetűs Szerelem végéről szóló dal, most mondjam azt, hogy közben csak nehezen tudtam kipislogni szememből a könnyeket? Mondom.

„Minden tegnap volt, / minden megtörtént.
Te mindig szerettél, / veled volna jó, ha újra kezdeném.”

 

És még egy hasonló kaliberű szám jön, az Embered voltam: „Minden rendben van, gyere, bújj hozzám / Ha elalszol, én majd vigyázok rád.”

 

Nagyon jók vagytok, köszöni meg Gamsz a hangos ovációt, és hát mit lehet erre mondani? Ha a csapat nem nyomná ilyen jól, a közönség is csak punnyadna. Szijártó Zsolt percei következnek, aki szólóban előadja a D moll toccata és fúgát Bachtól: penget elöl-hátul, ez utóbbit szó szerint értve: a gitárt a háta mögött tartva vakon szólózik percekig, riszpekt. Aztán becsatlakoznak a fiúk és létrejön az igazi fúziós rock: Johann Sebastian Bach featuring Mobilmánia. A Barba Negra népe hangos ovációval ünnepli ezt a zenei csemegét.

A hangulat kezdi meghágni a tetőfokot, még jó hogy, hiszen jön az Örökmozgó, ami a csapat 1981-es első nagylemezének egyik legjobb száma és aminek szövegét az akkori gimis osztálytársaim érdeklődő részének saját kézzel írtam le és osztottam szét több példányban. Tessék, nektek is:

„Ott álltam az úton, nem tudtam, hová, merre menjek.
Kellett, hogy valami jöjjön, történjen velem, / Az volt a kezdet
Nem találtam otthont, indulok, ha kell, a végtelen útra.
Nem élhetek másként, állni nem tudok, csak menni újra.

Örökmozgó lettem, nem állok sohasem.

 

Szép élet a csendben, nem nekem jutott, nincs esélyem.
Nem fürdök a fényben, és ha eltűnök, ne sírj értem.
Nem találtam otthont, indulok, ha kell, a végtelen útra.
Nem élhetek máskent, állni nem tudok, csak menni újra.

Örökmozgó lettem, nem állok sohasem.”

 

A szám közben Zefi sorra bemutatja a tagokat, akik természetesen az ilyenkor kötelező rövid szólóval hálálják meg a gesztust, az énekes Gamsz a Rainbow Long Live Rock’n’Roll-ját választja pár sor erejéig. Zefit Gamsz mutatja be a következőképpen: Hölgyeim és uraim, a Mobilmánia billentyűse, énekese, dalszerzője, szülésze és nőgyógyásza: Zefi Zeffer András! Ováció és hujjogás a köbön.

 

De ezzel vége, a közönség persze szétveri a házat, úgy követeli a ráadást. És meg is kapjuk: Ordítsatok, sikítsatok, asszonyt akarok!, kiáltja Zefi, és újra színpadra lépnek a tagok. A ráadás blokk teljességgel besztof válogatás: először jön az Asszonyt akarok, az első hallásra hímsovén, de valójában meghitt családi életre vágyó opusz; a két gitáros a végén szétszólózza az agyunkat. De nem állunk le, mert érkezik a Rocktóber, a blogger legnagyobb kedvence a Mobiltól, főleg amióta nekem is lett pár gyerekem és hajviselet terén elkezdtem kihívásokkal küzdeni:

„Kövéren és kopaszon / A hangerőt már nem bírom
De ha már eljöttetek / Egy kicsit még ilyen leszek…

 

…Eltűnik a diszkóláz / Összedől az üvegház
Ágyamban már kisgyerek / Akkor is ilyen leszek”

 

 

Az Oh yeah következik, a teremtés P. Mobil-féle értelmezése (ami hatásában ugyan nem ér fel, de megközelíti az AC/DC Let There Be Rock c. örökbecsűjét), a színpadon újabb gitáros tűnik fel: a zenekar hangmérnöke, Cserfalvi Zoltán is beáll.

„Az ötödik naptól az állatok sokasodni kezdtek,
A hatodik naptól a képére formált egy embert,
A hetedik naptól üldögél és azt hiszi, hogy kész van,
A nyolcadik naptól kiabál és üvölti, hogy oh yeah.”

 

Üvölt az Úr, de természetesen a közel háromezres közönség még hangosabb, márcsak azért is, mert Gamsz Árpi alaposan megénekeltet bennünket. És még mindig van feljebb, mert jön a Kétforintos dal, amit tényleg mindenki ismer, még az is, aki azt sem tudja, mijazapémobil.

 

Hajlongás, a fiúk ismét levonulnak a színpadról, a közönség természetesen nem hagyja annyiban, vissza, vissza!, zúg a többezres kórus, nekem sincs kedvem lelépni, pedig másnap korán reggel dolgozni kell mennem. Moooobil, Moooobil, skandálják a népek, mint a régi szép időkben és ennek a zenekar sem tud ellenállni, újra színpadra lépnek. Zefi megkérdezi, ki az, aki másnap is eljön a Mobilmánia műsorra, mire a közönség nagyjából kétharmada felemelt karral és hangos ordatással jelez. (Blogger not included, unfortunately.) A banda belecsap az Utolsó cigarettába (képzavar?, csak egy kicsit). Igazi heavy metálos a hangzás: a gitárok zúzódnak, a dobok püfölődnek, a billentyűk szétszóródnak, és ismét beindulnak a tűzcsóvák alulról és ráadásként szikraeső felülről. Nem azt mondom, hogy a KISS showja elbújhat, de majdnem. Majd teljesen váratlanul a fiúk belevágnak a Chuck Berry-féle Carolba: igazi rock and roll pörgés hosszú percekig, a jó öreg Chuck, ha élne, tuti elismerően bólogatna. Gamsz is gitárt ragad, már meg sem tudom számolni, hányan pengetnek a színpadon.

koncert03.jpg

Ám ezzel sajnos tényleg vége, a fiúk a Radetzky induló hangjaira hosszan hajlonganak és köszönik meg a lelkes ünneplést. Tökéletesen felépített és előadott műsor volt, egyetlen percig sem érződött, hogy a csapat fele már jóval túl van a hatvanon, pont olyan lelkes vehemenciával nyomták végig a kétórás bulit, mintha 1979-ben lettünk volna az Ifiparkban. Maxi riszpekt, mondaná Jar Jar Binks. Szuper este volt, nagy köszönet érte, fiúk, mondom én.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gabbahutt.blog.hu/api/trackback/id/tr6718028714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.08.05. 10:35:42

Ez a jó kis leírás nekem teljesen kimaradt.

Akárcsak a koncert is.
Bár erre oda se tudtam volna érni egy újabb államvizsga miatt..
süti beállítások módosítása