Na kérem, itt van ez a csávó, aki ugyan Londonban született 1955-ben William Michael Albert Broad néven, de világhírnévre az 1981-es New Yorkba költözése után tett szert, mint Billy Idol. Amint azt a blogomat rendszeresen olvasók már kívülről fújják, zenei ízlésemet a gimis éveim (azaz a ’80-as évek első fele) formálták. Így volt ez mai előadónk esetében is: a létezett szocializmus idején gyéren csörgedező nyugati zenéket nagyítóval kellett keresni a Petőfi rádió (ill. a 3. műsor) adásaiban. A mai fiataloknak nyilván hihetetlen, de annak idején volt egy bizonyos Rádió- és Televízió Újság nevű kiadvány (MRT, később RTV néven), ami tételesen közölte az adásba kerülő könnyűzenei felvételek címét. Tánczenei koktél, 30 perc rock, 25 perc beat, Magnósok figyelem!, stb. just to name a few, amikből az elszánt dallamvadász magnóra rögzíthette a kívánt felvételt. Az én kazettagyűjteményem is így alakult ki, hála az akkori zenei szerkesztőknek, főleg Komjáthy Györgynek és Göczey Zsuzsának.
Idolt sokáig nem tudtam besorolni, rock ez vagy esetleg valami keményebb hangszerelésű tánczene?, de tulképp mindegy is, az volt a lényeg, hogy tetszett. White Wedding, Rebel Yell, Flesh for Fantasy, Mony Mony, Dancing with Myself, Sweet Sixteen, ezek voltak, amiket sikerült magnóra rögzítenem, de aztán jött a rendszerváltás és vele a megnyíló Music Television és Super Channel nevű zenei csatornák, amiket órákon át néztem és csöpögtem a gyönyörtől különféle kedvenc előadóim klipjei láttán.
1990 táján az egyik legtöbbet játszott Billy Idol szám a Cradle of Love volt, azaz a Szerelem bölcsője, amiből megtudjuk (ha addig nem tudtuk volna), hogy a legfontosabb interakció férfi és nő között a szerelmes ringatózás. (A dal az 1990-es Charmed Life c. albumon jelent meg.) A hivatalos videoklip is erre gyúr: a gyámoltalan és gátlásos csávó addig-addig fantáziál szerelme tárgyáról, amíg az meg nem jelenik a maga fizikai és szexuálisan csábító valójában, mint a girl from next door, azaz mint az egyszerű szomszéd lányból (szó szerint) kivetkőzött vamp.
„Yeah flesh for your romeo / Ah yeah baby
I hear you moan / It's easy y'know how to please me yeah
This love starts my rollin train / You can't stop it
It ain't in vain / I ain't nobody's fool
Come on shake it up / Whatever you do
Rock the cradle of love / Yes the cradle of love don't rock easily it's true”
Mony Mony
Pár évvel korábban beszerzett Toshiba videomagnómat éjjel-nappal készenlétben tartottam, hogy le ne maradjak kedvencem egyéb darabjairól, és a kitartás meg is hozta eredményét: jópár olyan klipet sikerült rögzítenem, amiket korábban csak audió verzióban ismertem. Ilyen volt pl. a Mony, Mony, ami még 1981-ben jelent meg lemezen, és amiről csak jóval később tudtam meg, hogy gyakorlatilag egy 1968-as felvétel feldolgozása. Az eredetit azóta ugyan megismertem, de nem hagyott bennem mély nyomot, Billy feldolgozása viszont mindent visz, ezt kár lenne tagadni. A hasonló hangzás ellenére a címnek semmi köze a pénzhez, egyszerűen csak arról van szó, hogy a csávó örül, amiért olyan csaja van, amilyen.
„Here she comes now sayin' Mony Mony / Shoot 'em down turn around come on Mony
Hey she give me love and I feel all right now / Come on you gotta toss and turn
And feel all right, yeah I feel all right
I said yeah, yeah, yeah, yeah, yeah”
Na de mégis, mi a fenét jelent a Mony? Barátunk az internet szerint semmit. Az eredeti szerző, Tommy James szerint a dal már kész volt, de nem talált hozzá címet. Ezért kiment kicsit levegőzni New Yorki-i lakásának erkélyére, és megpillantotta a Mutual of New York nevű biztosítótársaság neon feliratát. És ahogy angolszászéknál mondják: the rest is history. És azt is el kell mondani, hogy a Billy Idol-féle verzió olyannyira sikeres lett, hogy az ismert parodista zenész, Al Yankovic is feldolgozta 1988-ban, az ő értelmezésében a házasság felbomlása után a nő mindent visz, a házat, a kocsit, a cipőt, sőt még a fogkefét is.
Rebel Yell
1986-ban kezdtem a bölcsészkart történelem és angol szakon, ebben az időszakban a közelgő rendszerváltás felszabadító hatásának köszönhetően egyre több olyan történelmi forrásmunka, ill. szakmai anyag vált elérhetővé, ami addig nemigen. 1987 nyarán jó sorsomnak köszönhetően kijutottam Amerikába, Dél-Karolinába, és az ott szerzett élmények és benyomások juttattak arra, hogy diplomamunkámat az amerikai polgárháborúról írjam, mégpedig a déli (konföderációs) államok szempontjából tárgyalva. Azt talán tudják páran az olvasók közül, hogy a déli csapatok félelmetes hujjogással támadtak csata közben az északiakra, ez volt a rebel yell, a lázadók rikoltása. Kedvenc Billynk azonban ezt a kifejezést természetesen saját értelmezésében vezette elő 1983-ban megjelent nagylemezén. Jelen esetben ugyanis egy olyan, nem feltétlenül valamelyik déli államból származó lányról van szó, aki szeret táncolni, de van még valami, amihez igen jól ért. És az nem más, mint az önzetlen szerelmi szolgáltatás, mert jóllehet nem híve a rabszolgaságnak, viszont szex közben úgy sikoltozik, mint a fent említett konföderációs csapatok. Erre mi mást is mondhatnék, mint hogy mindnyájunknak legyen szerencséje ilyen partnerhez!
„Last night a little dancer came dancin' to my door / Last night a little angel came pumping on the floor
She said "Come on baby I got a license for love / And if it expires pray help from above"
Because
In the midnight hour she cried - "more, more, more"
With a rebel yell she cried - "more, more, more"….
She don't like slavery, she won't sit and beg
But when I'm tired and lonely she sees me to bed…”
White Wedding
1991 őszétől kezdtem dolgozni egy multinál, ahol a hasonszőrű kollégákkal rendszeresen jártunk házibulizni. Az egyik ilyenre én is vittem némi hanganyagot kazettán, az eddigiekből kitalálhatóan csak Billy Idol számok voltak rajta. Amikor hajnali 4 körül kissé már leült a hangulat, előkaptam és betettem…, azaz a kazettát a házigazda magnójába, és máris újra beindult a punnyadni készülő társaság. Nem is csoda, hiszen a nyitó szám a White Wedding volt, az 1982-es Billy Idol c. nagylemezről. A szong arról a csalódásról szól, hogy a srác szeretett nője végül máshoz megy férjhez, aminek a hivatalos videoklipben pompás kifejezése az esküvői szertartással egy időben a koporsóba vert szögek képe. Ráadásul a valós életben ehhez hozzájárult még az abból adódó bizonytalanság is, hogy Idol ekkoriban hagyta el hazáját és költözött át a Nagy Sós Vízen túlra.
„Hey little sister what have you done? / Hey little sister who's the only one?
Hey little sister who's your superman? / Hey little sister who's the one you want?
Hey little sister shot gun!
It's a nice day to start again
It's a nice day for a white wedding.”
Sweet Sixteen
1986-ban jelent meg a Whiplash Smile c. lemez és azon a Sweet Sixteen, az Édes 16 éves. Egyszerű szerelmes dal, mert Billy ilyet is tud, fülbemászó dallammal, elég magasra jutva a brit és az amerikai slágerlistákon egyaránt. Idol elmondása szerint a dal akkori szerelméről, a nála négy évvel fiatalabb Perri Lister énekesnőről és táncosról szól.
„I'll do anything / For my sweet sixteen
And I'll do anything / For little run away child
Gave my heart an engagement ring / She took ev'rything
Ev'rything I gave her / Oh sweet sixteen”
To Be a Lover
Erről a lemezről származik egy másik szerelmes dal is, a To Be a Lover, ami pörgősebb és szövegét tekintve viccesebb az előzőnél. Lényege, hogy időről-időre ne felejtsük el megemlíteni párunknak, hogy szeretjük, és viszonylag rendszeresen szexeljünk vele, mert különben megnézhetjük magunkat és könyöröghetünk bocsánatért.
„Have I told you / Lately that I love you
If I din't, darlin', / You see, I'm so sorry
Didn't I reach out / And hold you / In these lovin' arms
Well, if I didn't, oh baby / Well, I'm so sorry
When I realized that you need love too / Gonna spend my life makin' love to you.
Got to be a lover. / Have mercy.”
Speed
Utolsóként tárgyaljuk meg az egyik kedvenc filmemhez írt zenét, ami nem más, mint az 1994-es Speed (amit Féktelenül címmel adtak a magyar mozikban). Ez volt Sandra Bullock nagy áttörése a viszonylagos ismeretlenségből a világhírbe. Tökéletesen felépített akciófilm, kellő mértékben adagolt feszültséggel és az azt időnként enyhítő vicces jelenetekkel, beszólásokkal. Sandra természetesen gyönyörű, harminc évesen nyilván még semmi szüksége nem volt a botoxra, és bár szerintem most sem lenne, nem hallgat rám, hiába van köztünk mindössze pár hónap… Billy számára a ’90-es évek eleje nem telt jól, a ’93-ban megjelent Cyberpunk c. lemez nem tudta megismételni az előző album, a Charmed Life sikerét, az énekes egyre gyakrabban küzdött alkohol- és drogproblémákkal. A Speed-del aztán sikerült újra a népszerűség csúcsára törnie, az önpusztító életmódján is változtatott és azóta köszöni, jól van. A dal szövege természetesen a száguldás öröméről szól, párhuzamba állítva a szexeléssel, mi mással.
„Running from the nightmare / In the middle of the road
Hell's no place for sleeping / In a world beyond control
Caught in the headlights / Coming after you
When I woke up this morning / I had to do what I gotta do
Blast me to Heaven for loving you
Speed / Give me what I need
Yeah, white lightning
Let's speed, on speed / On wheels, on wheels”
Billy 1990 februárjában komoly balesetet szenvedett Hollywoodban: motorjával nem vett figyelembe egy stoptáblát és összeütközött egy autóval. Egyik lábát majdnem amputálni kellett, de végül szerencsére sikerült megmenteni és azóta fémprotézis van benne. James Cameron őt szemelte ki a Terminator 2: Az ítélet napja T-1000-es modelljének szerepére, de a baleset miatt újra kellett castingolni, és így lett Robert Patrick a befutó. Billy Idol kétszeres nagyapa, 2018 óta amerikai állampolgár, de megtartotta a britet is. És ez a csávó fel fog lépni szeptember 25-én a Budapest Parkban. Aki élőben akarja látni akár őt, akár a bloggert, annak ott a helye!